Friday 26 October 2018

Jepun Aku Datang

Assalamualaikum

hari ni hari ke 8 aku jejak aku kt bumi matahari terbit ni.. Alhamdulillah diberi kesempatan dan peluang utk belajar sambil2 berjalan kat sini.. hmmm... mcmane aku boleh smpai sini??

Itu rezeki namanya.... nama aku terpilih mewakili bahagian utk belajar mengenai cara2 operation & maintenance komponen2 pembersihan sungai, pengindahan sungai...

Husband aku izinkan aku pegi,, bukan senang dpt peluang cmni.. ntah2 sekali seumur hidup dan sekali dapat perkhidmatan. U must grab for it!!

Dapat surat tawaran lebih kurang 3 minggu sebelum. tapi aku beli barang 2 minggu sebelum tu.. beli sikit2.. kumpul 1 tempat...

Tahun lepas pon dah ade peserta yg join program ni. diorg gtau dlm bilik ade microwave, pastu nanti g kelas kena jalan kaki... n bwk bekal sendiri..(bento). sebab masa rehat diorg katakan pukul 1230-130.. tapi kene ready kt kelas pukul 120... very punctual Jepun ni. SO, utk memudahkan keadaan dan taknak rushing2 pegi 7e beli onigiri, aku mostly bawak je bekal.

mental Preparation kene kuat. sebab ko kene tinggal kan family kau selama 3 minggu. Afeeya sokmo lah time aku kemas time tu laa dia sedih2... Aleesya relax je.. kesian anak2 ibu.. sikit lagi ibu balik ye nak

Fizikal Preparation alhamdulillah ok. alhamdulillah sebab aku kan ade jogging b4 ni. so jalan kaki g kelas tu xde hal insyaAllah. 10 minit gak dari hotel ke kelas...

Ok... ape yang aku bawak ke sana??

Makanan of course.. Bawak ape tuu ain..
- Brahim's. banyak aku beli.. hihihi (ni aku beli kt kilang terus. Murah) Boleh Google kilang dia kat mane ye..
- Nasik impit.
-Serunding
- Bubur knorr
- Maggi ni wajib
- Spagethi
- Tuna
- prego
- Sambal hitam
- Sambal ikan bilis
- mixed nut (beli kt kedai arob)

Sebab aku beli travel cooker,,,, barang2 lain aku bwk gak.. aku ni sejenis muak mkan benda sama tiap2 hari. aku baru bukak nasik brahims tu 1 kotak, aku dah rase muak. maybe sebab nasik dia guna minyak sapi kann... berlemak2 pulak aku rase...

So thanks to my travel cooker. beli kat lazada je. kene tau, kat Jepun ni voltage dia rendah dari Malaysia. 110-120 cmtu.. kat Malaysia 240. So pasti kan bawak cooker yang ade Dual voltage. kalau tak.. seharian kau masak nasik xmasak2.. hahhahah..

Barang nak masak tu xde laa aku bwk banyak. cukup sekadar aku makan. masak pon simple2 dah laa,,, xde nak masak ayam masak lemak pulakkkk.. aku suke hirup2... makanya, aku bawaklah brg utk buat sup.. macam

- kiub ikan bilis
- kiub tomyam
- kiub ayam

aku pon suke nasik goreng... pegi je 7e, ade jual nasik putih. pastu balik hotel masak laaa.. so aku bawak.

- perencah nasik goreng (ade3 jenis kot aku bawak) sekali masak just guna 1/2 pack je..

Seasoning aku bawak yang Mc'D punya.. hahhaah.. kan kalau kite beli take away dapat cili sos laaa.. iodized salt laa.. pepper laa.. so yg tu laa aku bawak... bawak sikit2 je.. minyak? utk tumis kannn.. aku amek yg dlm flight punye.. kan dalam flight dapat makan.. time supper tu dapat mkn roti n butter.. aku xmkn butter tu, aku simpan. (aku gune kt hotel. dapatlaa 2 kali tumis)hahhaa.. pastu ade bawak olive oil gak. letak je dalam botol spray kecik tu(beli kat Daiso).. Done.....

Baju??

Sebab aku pegi musim dah nak abes autumn n masuk pre winter.. suhu sini kalau siang dalam 20-23. pagi cecah gak laa 18/17.. malam pon 17/18.. so aku beli laa 1 jacket. pastu aku bawak 1 blazer utk g kelas.. Baju aku bawak aku g kelas, baju mlm..(malam pakai je baju yg hotel sediakan) hihihi.. save sikit baju.. xbyk baju aku bawak. so bawak mknn dan benda2 lain yg membuatkan beg  aku berat.

Barang lain tapi penting...

-ubat( panadol, ubat selsema, yoko2, salonpas, bearup, pil checkit tek un.-- penting ni kang sakit perot makan laa ni..)
- 1st aid kit( beli kt Daiso)
- travel adaptor. (plug sini 2 pin)
- power bank, charger
- sewing kit
- payung
- rain coat
- botol air

Pastu 1 lg, communication...

Aku beli siap2 simkad kt Malaysia. Beli online. Pastu ambik simkad kat Lawson Airport Kansai. Pastu tukar and ikot je step dia suruh tu.. pastu dah boleh gune.... bDalam RM112 cmtu termasuk tax. ni cover utk 20hari. 2GB. ok la kann.. sebab kat hotel dah ade wifi. kt luar pon byk wifi free. tp ade pw. kalau yg free access tu ok gak.. Jepun ni merata2 wifi dia,,, aku beli yg Docomo punye. kalau kt train station tu setting je phone gune docomo wifi. teros dapt connect. ade course mate aku yg beli pocket wifi. share2 laa.. Don't worry.. ko boelh contact family ko dgn mudah kat sini...

KO BAWAK JE APE YG KO RASE PENTING. SEBAB KAT JEPUN NI SEGALANYA MAHAL... kalau boleh bawak tu, bawak je beb.

ok laa.. part ni aku cerita persediaan dulu,,, banyak lagi nak cerita ni,,

Ni yg aku beli

Model Brahims x berbayo

Ni barang makanan stok 3 minggu 

Make sure bawak ubat2 yg ko biase makan. Mahal kat sane. 

sebab skrg ni nak masuk pre winter, persediaan tu kene ade..

Ni time hantar aku kt airport.. 

Lebiu anak2 ibuuu
Ramai yg menghantar aku hrtu.... alhamdulillah



Jgn nakal2 ye... 

tgok kakak tuu.. mcm2 hal.. haha. bye adik kakak


dalam flight

Touch down KIX. Alhamdulillah. 6 jam gak laa... 

Stay hotel sini. Kitorg smpai Osaka awl pagi. Check in pukul 3. So, jenjln lah dulu weiii






Ko tengok tong sampah diorg,,, 

Lapar.. mencarik makanan... lepak mkn sanwich kat Lawson.


nak membuang masa punya pasal. main redah je masuk line ni naik train.. hahha nasib tak ke Kyoto,,






Kitorg jalan kaki je ke Kitahama Station dari hotel. Kat sini ade Ros Garden.. Besar2 bunga dia. Sihat!!




Ade festival time tuu... 


Mula gune mesin ni, xtau cmne... bedal aje.. nasib confident tu ade.. hahhah


Kitorg berpecah.. cmne tah aku boleh follow geng2 diorg ni.. haha. I ok je mane2..

Cantek kannnn

Kebulur masing2... carik kedai tempura,,,,



Jepun ni.. memang power dgn train... banyak betul line dia... as long as kau follow line tu, insyaAllah ko xkan sesat.. kalau sesat pon ko turun balik, naik train lain... hihihi(pernah jadi) nanti part lain aku cite,,,

Ni laa bilik aku... pukul 3 cmtu baru laa boleh check in.

Comel kannn toilet diaaa

1st day bento. Nasik Brahims n daging masak hitam brahims


We all jalan kaki jewwww ke kelas... barulah mcm org jepun.. hihii


Till then... continue with new entry.... Alhamdulillah diberi rezeki cmni.. Syukur Ya Allah... InsyaAllah akan digunakan peluang yg ade ni sebaiknyaa.. amin.

No comments:

Post a Comment