Friday 9 December 2011

Pengabdian Sempurna.....

Rabiatul Adawiyah
Seorang wanita yang diangkat tarafnya menjadi wali. Punyai suara yg merdu dan wajah yg ayu, namun cinta hatinya tidak mampu dimiliki oleh lelaki. Biarpun ulama terbilang dan Sultan datang meminang, Beliau kekal sendiri sehingga berumur 80 tahun kerana cinta hatinya hanya utnNYA.
Rabiah nama sebenar yang bermaksud nombor 4. Ini adalah kerana beliau mempunyai 4 org adik beradik dan sumenye ppuan. Ibu dan ayahnya Ismail al-Adawiy merupakan ulama terkenal di Basrah. Tapi mereka hidup miskin. Sedih bace cite  nih. Time Rabiah lahir, xde kain pon utk membaluti tubuhnya sehinggakan ayah Rabiah terpaksa meminjam kat jiran2 tapi jiran xbg jugak. Pernah lepas ayah beliau bertadarus dan terus tido, ayahnya bermimpi. Rasulullah dtg dlm mimpinya dgn rupa yang sgt indah yang menyatakan bahawa anak yang baru lahir itu bakal menjadi seorang wanita yang terhormat disisi Allah dan RasulNya.

buku nie aku pinjam kat Library Seberang Jaya..
Kagum sgt bile bace kisah Rabiatul Adawiyah ni. 1 mlm je boleh habis bace sebab sgt excited nak tau kisahnye.
1.       Lahir dlm keadaan miskin
2.       Sejak kecil dah menunjukkan sifat, keperibadian yang laen dr. kekanak laen.(masenye byk dihabeskan dgn Allah)
3.       Ibu bapa meninggal dunia dan dijaga oleh 3 org kakak yang amat menyanyanginya
4.       Diculik dan dijadikan hamba. Tapi tuannya insaf setelah pd  suatu mlm t’nmpk Rabiah bermunajat dgn ada cahaya yg sgt terang dlm bilik beliau. Rabiah xpernah marah kalau tuannnya buli nya. Akhirnya dia dimerdekakan.
5.       Mulutnya yang sentiasa berzikir, sentiasa solat, bermunajat.
6.       Pendek kata, setiap masa dihabiskan bersama Kekasihnya.
7.       Menjadi tumpuan ulama kerana ilmunya dan kata2 hikmahnya.
8.       w/pon boleh hidup dgn senang tapi Rabiah tetap hidup secara bersederhana kerana menganggap tidak ade sesuatu pon yang kekal milik kita kerana semua yang ada di dunia ini adalah milik Allah SWT. Oleh sebab itu beliau mencari kebahagiaan yang kekal abadi di akhirat kelak.
9.       Part paling best aku bace. pernah 1 mlm rumahnya dimasuki pencuri, tapi pencuri tu xdpt nak amek ape2 dlm rumahnya. Sebab mmg xde pape pon yang ade cume tikar, dan takar minuman. Pastu Rabiah tersedar ade org, pencuri nak lari sbb xdpt amek pape. Tapi Rabiah kate JGNLAH TINGGALKAN RUMAHKU TANPA MENGAMBIL APA2. Pencuri tu kate, mmg xde pape pon nak amek. Rabiah berkate lagik. AMBILKAH TAKAR ITU DAN PERGI KE TEMPAT AIR DAN AMBILLAH WUDUK UTK MENUNAIKAN SOLAT 2 RAKAAT. DGN ITU, KAMU PERGI DARI RUMAH INI DGN MEMBAWA SESUATU. SUBHANALLAH..!!!
10.   Tetap dgn pendirian x nak berkahwin. Sehingga lah ke akhir hayatnya Rabiah tersenyum dgn malaikat maut kerana beliau amat MERINDUI KEKASIH HATINYA.. cinta abadi… ALLAH SWT.



2 comments:

  1. ske baca cerita dia..
    nama pun lembut je =)

    ReplyDelete
  2. yep..! kagum gile bace kisah beliau..! *harap jadi teladan.. ^_^

    ReplyDelete