Tuesday 17 December 2013

Pengalaman Pertama


Assalamualaikum.
Hye hye.. Ni aku nak coretkan pengalaman aku bersalin anak first. (sementara dak tecik tdo ni). -br lps nyusu. Hee
--------
23.11.13(sabtu)
Hrtu da kuar tanda. Aku ckp kt en. Daling. Kalau keputihan bkn cmni.. Hmm.. Tanda awal la tu. Ok nice. Relax lg..,
--------
24.11.13(Ahad)
Pagi-kuar blood stain. Sikit laa.
Tghari pon..
Ptg pon...
Ok. Relax lg, aku bce. Kalau da kuar tanda darah ade beberapa jam or beberapa hr utk deliver. So bwk bertenang,
Tgh Malam---->>contraction dirasai. Pefff. Maha dahsyat rasenye. Mcm nak terkencing2. Tp try amek nafas.. Hembus pelan2. Yup! Kurangkan rase saket. Time tu aku siap catit dlm hp. Berapa pukul brape setiap kali conttaction. Yup!! 10 minit tepat dia kembali menyerang. Barula tahu, barula merasa ape itu the real contraction. Hyehye.. Kejut en. Abg.. Gtahu. Ok. Relax.. Esok kite g sepital
-------
25.11.13(Isnin)@0700am
Bgon pagi cm nak g keje tu, en. Daling risau. So dia kol mak aku. Aku da siap2 mnd sume. Mak aku kol suh g spital. Ye mak... Baeklah, aku malas nak g awl tanda hrtu sbb kang mls nak kene patah blk rumah jika doktor check bukaan 1cm kene blk. Aku xnak laa.. So. Biar rase saket bebetol baru g hospital..
@0830am.
Aku kene check. Lame gak. Sbb nak tgok grafcontraction tu. Baby tdo. So. Graf tu x tggi bacaannye. Nurse siap goyang2 perot suh baby bgon. Haha. Pastu mcm da ok je. Doktor dtg. Check bukaan. Hoii! Mmg bace pengalaman org bersalin check bukaan saket! Yep indeed. Tp aku xla rase saket sesgt. (rahsia??!- tarik nafas n try bertenang mase doctor seluk tuh)-insyaAllah. Ok. Doktor kate da bukak 3cm. Owhhh??? Kene tahan wad..
@1100am
Da dlm wad. En. Sygku, Ayah, mak,  mak andak ade kat luar. Aku dlm wad tu adela 2x kali aku berjln.. Org kate berjln cpt sikit bukak. Pastu aku lupe. Aku xbekfes lg. Baek aku bekfes dlu. Tp xlalu sgt, sbb da saket kann.. Mkan mee teow n milo sikit jek. Huhu. Ok. Lps Berjln kali ke 2  tu aku balik katil. Rase sgt2 kuat contraction. Smpai baring2 atad katil. Td sebelum masuk wad. Doctor kate lg 4ja, kite check bukaan lg, ohh haii! Lame gile. Tp doktor pon ckp. Kalau u rase saket sgt. Gtau je. So. Aku amek keputusan. Tekan bell!!! Ok katil 21 on call!! Nurse dtg. Tnye saket sgt ke. Ye nurse. Xtahan. Then dia pon bwk aku kt 1 blk tu, doktor pon masuk. Check bukaan da 4cm. Erkk,, cpt nye. Pastu doktor kate nak pecahkan air ketuban. Haaa... Rasai laa bagaimana doktor tu pecahkan.. Hehe.. Pastu diorg nak bwk aku g labor room. Hahhh?? Da nak bersalin ke aku ni.., time tu dkt kul dobelas! Aku xlunch lg hoii.. Huhu.
En. Abg masuk teman aku dlm labor room. Mak ayah tggu kt luar. Masuk2 je nurse bg ubat berak. Xsmpai 2 minit terasa nak terberak kan kan?? Dlm keadaan saket2 tu g toilet. Ni saket nak terberak ke nak terberanak ni. Konpius..
Da setel, masuk blk labor room. Nurse psg alat2 kt perot tu. Utk Graf. Pastu tgglkan aku n en.abg berdating. Saket makin kerap. Mulut xhenti berzikir.. Moga dipermudahkan. Dlm kul 1 lebih tu, aku da xtahan. Ade la 2 x rase nak teran, kali kedua aku suh en.abg pggl nurse, masuklah diorg.. Ngan doktor2 skali. Ok!! Get ready ain!! Da nak bersalin da!! Ya Allah... Dlm kepala.. Xigt ape da,. Igt nak cpt2 habes je. Ok. My mistake. Aku xreti push. Haha. Byk kali gak la push. Suh push aku g hembus. Mane la bby nak kuar. Tp dpt gak push. Setelah berusaha habis habisan! Alhamdulillah keluar laa baby ibu., ala ala.. Comell.. Kul 2.24pm. Berat 2.69kg.
Syukur Alhamdulillah semuanya selamat..
Pjg gile kan aku tulis. Saje. Bagi tulis sume ni, baru la ade moment nnt..
Ok laa.. Baby afeeya da bunyi2 ni.. Hee.. Bye, assalamualaikum.
P/s: dlu time ngandung hr2 dok pikir. Cmne la naseb aku nnt dlm labor room. Cane la rase saket bersalin. Nahh! Sudah ku rasain.. Ape nak ckp.. Huuu., Terima kasih mak!! (rase da ape mak rase) . Dan sedang merasa ape mak rase time besar kan aku,, ok next entry, nak cite perihal afeeya pulak,. Till then xoxo. :)
Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment