Friday 16 March 2012

Misteri 10 Haiwan Masuk Syurga

1.       Keldai Nabi Uzair a.s
~kerana banyak berjasa kpd Nabi Uzair sbg kenderaan selama beberapa tahun dalam tempoh pengembaraannya.
2.       Ikan Nun@Paus Nabi Yunus a.s
~mendapat penghormatan dr Allah SWT krn tlh menyelamatkan Nabi Yunus a.s drpd mati lemas di tengah lautan. Ikan tersebut hanya menelan dan tidak memakan Nabi Yunus a.s sehingga baginda hidup dan tidak mengalami sebarang kecederaan.
3.       Anak Lembu Nabi Ibrahim a.s
~anak lembu ini disembelih bagi dijadikan hidangan kpd 12 org tetamu. Tetapi tetamu2 itu tidak menjamah sedikit pon daging lembu itu krn tetamu2 itu adalah Malaikat yg melawat Nabi Ibrahim a.s. Anak lembu ini diberi ganjaran oleh Allah kerana pengorbanan dan kesanggupan semata- mata memuliakan tetamu utusan Allah SWT.
4.       Kibas Nabi Ismail
~Kibas yg dikorbankan oleh Nabi Ibrahim sbg ganti ke atas kesediaan dan kerelaan Nabi Ismail untuk disembelih demi menjunjung dan mengagungkan perintah Allah SWT.
5.       Unta Nabi Saleh a.s
~Nabi Saleh diberi penghormatan oleh Allah SWT bhw untanya akan dimasukkan ke dalam syurga krn unta itu milik Allah yg menjadi mukjizat baginya, bagi membuktikan kerasulannya.
6.       Lembu Nabi Musa a.s
~ kerana menjadi bukti bagi Nabi Musa a.s utk menyelidik misteri pembunuhan seorg pemuda yang beriman kpd Allah SWT.
7.       Burung Hud- Hud Nabi Sulaiman a.s
~cerdik dan pintar, suka terbang merata tempat utk mengetahui apa yg berlaku termasuk berita mengenai Puteri Balqis sehingga puteri itu beriman kpd Allah SWT dan turut mengahwini Nabi Sulaiman a.s
8.       Semut Nabi Sulaiman a.s
~Raja Semut dimasukkan ke syurga kerana boleh bercakap dgn Nabi Sulaiman, menghormati tentera baginda, menjaga kebajikan dan syg kaum semut.
9.       Anjing Ashabul Kahfi
~ Anjing tersebut(Qitmir) akan dimasukkan ked lm syurga di akhirat sbg penghormatan bgnya krn duduk atau menemani  Ashabul Kahfi(7 org Pemuda) yang soleh di dlm gua .
10.   Unta Nabi Muhammad s.a.w
~unta Nabi s.a.w bernama al- Qushwa ini mendpt penghormatan dari Allah swt yg mana di akhirat kelak akan masuk syurga kerana telah banyak berjasa kpd Nabi. 

Untuk mengetahui keseluruhan cerita ni..
Sila dptkan buku ni di kedai2 buku berhampiran anda..
cewahhh... da mcm salesman lak aiii...

No comments:

Post a Comment