Monday 5 August 2013

Air Gula itu Manis...

Assalamualaikum...


Hye. td g KKIA Tanglin coz ade appointment. kene mnom air gule u olls.
Sape2 yg ade history kencing manis mmg wajib mnom ni. dan skrg. umur 25 tahun ke atas pon wajib gak mnom air sedap nih..

Untuk ape ek kene minom??
kenape x check darah je..??

Ujian tu dinamakan ‘Oral Glucose Tolerance Test (OGTT)‘ utk mengenalpasti samaada seseorang itu ada diabetes atau tidak. Sebabnya perempuan mengandung lebih tinggi risikonya untuk mendapat kencing manis, dipanggil sebagai ‘Gestational Diabetes‘. Selain kencing manis, perempuan mengandung juga mempunyai risiko tinggi untuk mendapat darah tinggi.

So.. aku kene puase mlm sebelumnye. thats means.. lepas kul 10 xleh makan da. juz imagine. baru lepas bebuke. memangla xlarat da nak mkn. mkn sikit jek. pastu da start puase. ponteng sehari la puase aku.. :(

Sampai2 jek. nurse amek darah. then dia bancuhkan air gule tuh. amboiii!! xde lagi besau Ke kak gelas tuh..
(mcm gelas kite bli air kat pasar mlm tuh) paper glass.! So.. u mnom nih, jgn muntah tau. muntah kene mnom lagik.!

Aku dgn kental mnom. those experiences kate kalau mnom, mnom sekali.. tahan nafas. gile kau! tahan nafas gelas besau cmtu mmg xboleh la.. So, aku mnom dgn tenang.. bace Bismillah, selawat.. hmmm.. bayangkan mcm tgh minom mocha blended!! ALHAMDULILLAH i've made it!! aku igt aku xleh telan... hihi...

ok, u da abes mnom.. u rest, jgn jln jauh2.. after 2 hours u dtg sini blk. hmmm.

Ape aku buat within 2 hours that??

- nak bace paper xlarat. sebab.. makin lame.. makin pening n loya pulak. tapi bertahan sbb xmo kasik muntah.
- lalu aku g la cari kerusi yg selesa lagi empuk utk tdo jap. (biarkan org lalu lalang dpn aku) janji aku tdo xkaco org.. ade la 1/2 jam aku tdo. selebihnya aku tgok org lalu lalang..

Dah 2 jam??

yeahh! mase dah time!! >   <'
g balek jumpe nurse td. amek darah lagi.. tujuan, nak tgok darah sebelum minom n selepas mnom.
Result? ntah.. aku xtau sbb pas hantar darah kat lab. diorg suh blk sbb result diorg on9 sistem. So, nnt nurse nak tgok result juz log in name aku je laa.. HOPEFULLY it is OK.!! Anak ibu baekk kannn~~
Ibu kan da makan obat... kan kan..~

ok. skrg pon kepala still weng weng... nape ehhh??

till then... XOXO

p/s: KORANG try la secawan.. amek gule mak korang kat dapor tuh. bancuh pekat2.. then mnom! heee..! SELAMAT HARI RAYA K!!

No comments:

Post a Comment